Naše další služby se věnují rozvoji fonematického sluchu, neurovývojové stimulaci a terapii orální pozice
Terapie orální pozice v klinické logopedii
Tyto postupy úspěšně využíváme při terapii s dětmi, které dlouhodobě neprofitují z klasické logopedické terapie (např. klienti u kterých dlouhodobě přetrvává interdentální či laterální sigmatismus či velární R). Při terapii s klienty s dysartrií, dyspraxií a myofunkčními poruchami.
Klienti se pomocí přesně daných instrukcí učí nejprve facilitovat pohyb čelistí, jazyku nebo rtů pomocí speciálních pomůcek, poté daný pohyb provádí bez pomůcky a nakonec si osvojují jak tuto dovednost využít při řeči či při příjmu potravy.
Metodika práce vychází z vývoje a hierarchii pohybů orálních struktur, chronologickém postupu disociace svalových skupin v orofaciální oblasti, učí rozeznávat patologické vzory pohybu čelistí, rtů i jazyka a rozeznávat kompenzační chování při nesprávném pohybu. Využívá značné množstvím pomůcek pro posílení a přiměřený pohyb svalů čelisti, svalů rtů a svalů jazyka (logopedické vibrátory a nástavce, Grabbery, žvýkací trubičky, progresivní trubičky, masážní kartáčky Probe, Preefer, a mnoho dalších).
Trénink jazykových schopností dle Elkonina
Metodika je určena předškolákům, před vstupem do školy a všem dětem, které se potýkaly s obtížemi ve vývoji řeči, začaly mluvit později, měly širší obtíže s výslovností či s řečí – špatné skládání slov ve větě, vět a s potížemi s porozuměním a stejně tak dětem s odlišným mateřským jazykem.
Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu, děti poznávají Krajinu slov a hlásek a seznamují se s jejími obyvateli. Například s Mistrem Délkou, který prodlužuje hlásky ve slovech, kdy se děti učí rozlišovat krátkou a dlouhou slabiku, s Mistrem Slabikou, který dělí slova na slabiky atd.
Hlavní odlišnost metody podle Elkonina však spočívá v tom, že děti se neučí jednotlivosti pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat. Děti se během tréninku učí vědomě pracovat s tím, co slyší, což jim umožňuje pracovat s písmeny ve škole a snáze se tak naučit číst s porozuměním, což je cílem naší cesty. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí a vytváří kvalitní základ pro budoucí nácvik čtení v první třídě.
Více zde: https://www.elkonin.cz/uvod/strucna-charakteristika-metody/
Kapacita kurzu | 3 děti ve skupině |
Časová dotace 1 lekce | 45 min. |
Cena za lekci | 270 Kč |
Cena celkem (33 lekcí) | 8 910 Kč |
+ Pracovní sešit | 380 Kč |
Trénink Jazykových schopností dle Elkonina má celkem 33 lekcí a probíhá jedenkrát týdně (konec září – květen). Každé dítě pracuje se svým Hláskářem – pracovním sešitem.
Neurovývojová stimulace
Neuro-vývojová stimulace (NVS) je cvičební program, jehož cílem je inhibovat (utlumit) přetrvávající primární reflexy. Primární reflexy jsou pohybové reakce, které nedokážeme kontrolovat svojí vůlí a které by měly v průběhu vývoje dítěte odeznít a být nahrazeny vyspělejšími mozkovými funkcemi. Pokud včas neodezní, mohou způsobovat nejrůznější problémy – narušení psychomotorického vývoje a v pozdějším věku především specifické poruchy učení, ADHD, ADD, dyspraxii a další.
Diagnostika a cvičení neurovývojové-stimulace je založena na jednoduchých cvicích, které často napodobují pohyb vyvolaný primárními reflexy. Tím je zprostředkována centrální nervové soustavě druhá možnost, aby si osvojila řízení a kontrolu nad fungováním těla. Cvičení probíhá na principu záměrného vyvolávání primárního reflexu.
Při první návštěvě je provedeno vstupní vyšetření dítěte, jehož cílem je zjistit přítomnost přetrvávajících primárních reflexů.
https://www.cortexacademy.cz/cortex-academy
Některé signály přetrvávajících primárních reflexů:
- Problém s řečí a artikulací
- Problémy s držením těla
- Obtíže se soustředěním
- Emoční labilita
- Přecitlivělost na světlo, zvuky, textury oblečení,
- Problémy s polykáním, salivací
- Přetrvávající potřeba orální stimulace
- Problém naučit se číst a/nebo psát, pohyby úst při psaní a soustředění
- Problémy s koordinací, jemnou motorikou, přetrvávání nevyhraněné laterality