Námi nabízené další služby se věnují terapeutické metodě Práce v hliněném poli®, terapii orální pozice a rozvoji fonematického sluchu. Pro dospělé pacienty rozšiřujeme poskytovanou terapii afázie o Facilitačně systémovou terapii.
Terapie orální pozice v klinické logopedii
Tyto postupy úspěšně využíváme při terapii s dětmi, které dlouhodobě neprofitují z klasické logopedické terapie (např. klienti u kterých dlouhodobě přetrvává interdentální či laterální sigmatismus či velární R). Při terapii s klienty s dysartrií, dyspraxií a myofunkčními poruchami.
Klienti se pomocí přesně daných instrukcí učí nejprve facilitovat pohyb čelistí, jazyku nebo rtů pomocí speciálních pomůcek, poté daný pohyb provádí bez pomůcky a nakonec si osvojují jak tuto dovednost využít při řeči či při příjmu potravy.
Metodika práce vychází z vývoje a hierarchii pohybů orálních struktur, chronologickém postupu disociace svalových skupin v orofaciální oblasti, učí rozeznávat patologické vzory pohybu čelistí, rtů i jazyka a rozeznávat kompenzační chování při nesprávném pohybu. Využívá značné množstvím pomůcek pro posílení a přiměřený pohyb svalů čelisti, svalů rtů a svalů jazyka (logopedické vibrátory a nástavce, Grabbery, žvýkací trubičky, progresivní trubičky, masážní kartáčky Probe, Preefer, a mnoho dalších).
Trénink jazykových schopností dle Elkonina
Metodika je určena předškolákům, před vstupem do školy a všem dětem, které se potýkaly s obtížemi ve vývoji řeči, začaly mluvit později, měly širší obtíže s výslovností či s řečí – špatné skládání slov ve větě, vět a s potížemi s porozuměním a stejně tak dětem s odlišným mateřským jazykem.
Celá metodika je zpracovaná přitažlivou formou příběhu, děti poznávají Krajinu slov a hlásek a seznamují se s jejími obyvateli. Například s Mistrem Délkou, který prodlužuje hlásky ve slovech, kdy se děti učí rozlišovat krátkou a dlouhou slabiku, s Mistrem Slabikou, který dělí slova na slabiky atd.
Hlavní odlišnost metody podle Elkonina však spočívá v tom, že děti se neučí jednotlivosti pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat. Děti se během tréninku učí vědomě pracovat s tím, co slyší, což jim umožňuje pracovat s písmeny ve škole a snáze se tak naučit číst s porozuměním, což je cílem naší cesty. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí a vytváří kvalitní základ pro budoucí nácvik čtení v první třídě.
Více zde: https://www.elkonin.cz/uvod/strucna-charakteristika-metody/
| Kapacita kurzu | 3 děti ve skupině |
| Časová dotace 1 lekce | 45 min. |
| Cena za lekci | 270 Kč |
| Cena celkem (33 lekcí) | 8 910 Kč |
| + Pracovní sešit | 380 Kč |
Trénink Jazykových schopností dle Elkonina má celkem 33 lekcí a probíhá jedenkrát týdně (konec září – květen). Každé dítě pracuje se svým Hláskářem – pracovním sešitem.
Práce v hliněném poli®
Práce v hliněném poli® je terapeutická metoda, která podporuje proces rozvoje a stimuluje vývojové potřeby skrze dotyk a pohyb v keramické hlíně.
Jedná se o senzomotorický druh terapie, který pomáhá uvolnit vrozený potenciál a sytit nenaplněné vývojové potřeby a posiluje vlastní kompetenci jednat.
Práce s hliněným polem je obzvláště vhodná pro děti a dospívající. Tato metoda nabízí účinnou podporu pro dosycení vývojového potenciálu a pro řešení emocionálních a sociálních potřeb dítěte nebo dospívajícího. Touto terapeutickou metodou lze kompenzovat širokou škálu problémů a obtíží v chování.
Práce v hliněném poli vznikla na základě výzkumu profesora Heinze Deusera v 70. letech 20. století. V současnosti je považována za velice účinnou a cílenou metodu, pomocí níž děti, stejně jako mládež a dospělí mohou uvolnit a naučit se plně využívat své vrozené možnosti, zbavit se napětí a strachů, případně dohnat a nasytit své nenaplněné vývojové potřeby, posilovat vlastní schopnosti a podporovat seberealizaci a sebevyjádření.
Metoda, umožňuje dítěti objevit a naplnit své potřeby skrze přirozený haptický kontakt s hlínou. Cílem je zprostředkování haptických vjemů působících na dotykové receptory, vestibulární aparát a proprioceptory, které dosycují vývojové potřeby a posilují vlastní jednání.
Haptika zahrnuje komplexní vnímání, které ovlivňuje kognitivní procesy jako jsou prožívání, emoční rozvoj, představivosti, rozvoj řeči, myšlení a jednání. Buduje důvěru ve vlastní impulzy a pohyb v němž si můžeme porozumět a svobodně jednat.
Redukovaná situace Práce v hliněném poli poskytuje základní podmínky pro zdravý lidský vývoj: oporu ve vztahu, spolehlivost vazeb a stálost objektů. Dítě se v průběhu svého setkání s hlínou a za podpory průvodce učí adekvátně zacházet se sebou samým i s okolním světem.
Hliněné pole, představuje nádoba naplněná hlínou, která umožňuje dítěti prozkoumávat a nahlížet na své vnitřní světy, aniž by muselo hledat správná slova. Proto je také vhodná i pro děti, pro které je vyjádření slovy obtížně dostupné.
Nezbytná je přítomnost speciálně vyškoleného průvodce, který klienta provází a všímá si především pohybů jeho rukou při vlastním procesu práce. Vychází přitom ze zákonitostí haptických vývojových vzorců a dokáže jej podpořit k překonání dříve nedokončených kroků. Na individuálním způsobu zacházení s rukama rozpoznává a vyhodnocuje, jakým směrem by se měla ubírat podpora klienta. Cílem procesu není hledání příčiny poruch nebo deficitů, stejně tak není metoda diagnostickým prostředkem pro stanovení diagnózy. Rovněž nezaměřuje pozornost na výsledky tvorby, nýbrž svou podporou navazuje na vlastní potenciál a směřování dítěte, tak aby skrze pohyb dosytilo své vývojové potřeby.
Terapeutická práce zahrnuje sérii setkání, která začínají osobním setkáním s rodičem za účelem předání informací, ujasnění potřeb a očekávání a stanovení předběžného počtu setkání. V terapii poté dítě pracuje již samostatně bez přítomnosti rodiče. Terapeutická jednotka trvá 40 minut přímé práce s dítětem.
Úvodní setkání s rodiči (55 min, dle potřeby i více) 900 Kč
Terapeutické setkání s dítětem (40 min práce) 900 Kč
Terapeutická péče není hrazena ze zdravotního pojištění a je poskytována nad její rámec.
Terapeutická práce může být nahrávána na video pro potřeby sebereflexe terapeuta, supervizí a intervizí.
Práce v hliněném poli® pozitivně ovlivňuje či zmírňuje
- potíže s adaptabilitou dítěte, reakcemi na nové situace a prostředí
- problémy ve vztazích s vrstevníky, obtíže v sociálním začleňování
- potíže spojené s úzkostí, strachem, reakce na stres
- vývojové problémy
- výchovné otázky
- obtíže dětí s individuálními vzdělávacími potřebami
- psychosomatické obtíže ( enuréza, enkopréza, apod.)
- emoční nerovnováhu, afektivní stavy, zlost
- ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (specifická porucha chování)
- neklid, zlobení
- náročné osobnostní rysy
- logopedické obtíže (neurovývojové poruchy, úzkostné poruchy)
- školní obtíže