Vnitřní řád

Ambulance klinické logopedie Mgr. Rotterová
Makovského nám. 3147/2, 616 00 Brno

Obecná pravidla

Klinický logoped bude podporovat cestu ke zkvalitnění života pacienta v duchu úcty ke každému člověku, s ohledem na jeho důstojnost a jedinečnost, bez jakékoliv diskriminace. Aktivity, které by s tímto byly v rozporu, nesmí přímo ani nepřímo iniciovat, či se na nich podílet.
Cílem diagnostiky a terapie je v maximální možné míře odstranit nebo zmírnit obtíže spojené s polykáním, řečí, jazykem, sociální komunikací. Stanovená diagnóza může být v průběhu terapie změněna na základě diferenciální diagnostiky. Pacient a odesílající lékař o změně bude vždy informován.
Klinický logoped je právně zodpovědný za odbornou péči o pacienta, ale nemůže být zodpovědný za konečný výsledek/účinek. Nezajišťuje, že pacient bude po každém setkání spokojený nebo šťastný. Klinický logoped vykonává činnost, ke které má potřebnou kompetenci a je užitečná pro pacienta.
Pokud klinický logoped uzná, že případ přesahuje jeho kompetence, odešle pacienta k jinému profesionálovi nebo naváže spolupráci s jiným odborníkem.
Klinický logoped se řídí Etický kodexem Asociace klinických logopedů z.s.
Klinický logoped nevyužívá svých profesních a osobních vztahů a vztahu terapeut-pacient k prosazování vlastních zájmů a potřeb.
Klinický logoped vede pečlivou dokumentaci zdravotní práce s pacienty. Dodržuje daná národní pravidla pro délku archivace dokumentů a jejich zabezpečení. Klinický logoped potřebuje při prvním setkání zjistit osobní a rodinou anamnézu.
Klinický logoped má právo odmítnout přijetí pacienta do péče z kapacitních důvodů. Na ukončení péče se lze vždy dohodnout, jednostranně může klinický logoped ukončit péči z důvodů uvedených v zákoně.
Klinický logoped je povinen zachovávat mlčenlivost, a to i v případě úmrtí pacienta. Této povinnosti jej může zprostit pacient, nebo jeho zákonný zástupce písemným prohlášením, pokud to není v rozporu se zájmem pacienta, nebo v případech stanovených zákonem.
Klinický logoped je povinen informovat pacienta nebo zákonného zástupce o jejich právech, očekávání a omezení v terapii.
Klinický logoped je po celou dobu trvání terapie zodpovědný za udržení rolí terapeut – pacient, terapeut – zákonný zástupce na úrovni, kterou si situace žádá. Terapeutický vztah je omezený na terapeutickou místnost.
Případný fyzický kontakt je orientován výhradně ke prospěchu pacienta a vyžaduje profesionální reflexi a praxi. Jediným zájmem v případě fyzického kontaktu je užitek pro pacienta. Pacient nebo zákonný zástupce musí být o metodách/postupech vyžadující fyzický kontakt detailně poučen a vždy musí souhlasit.
Klinický logoped respektuje a chrání důvěrné informace získané při praxi. Uveřejnění důvěrných informací, videozáznamů, fotografií či jiných dat získaných při terapii lze pouze s písemným souhlasem pacienta nebo jeho zákonného zástupce (web, konference, semináře apod.). Klinický logoped učiní všechny opatření potřebná k ochraně klientovy totožnosti.
Klinický logoped si terapeutická setkání může případně nahrát na kameru pro potřeby reflexe vlastní práce, pro intervizi a supervizi, aby jeho práce byla objektivně posouzena a mohl zlepšovat své odborné kompetence. Videozáznam je výhradní majetek terapeuta. Videozáznam lze pořídit pouze s písemným souhlasem pacienta či jeho zákonného zástupce.

Konkrétní pravidla

Klinický logoped předpokládá, že do péče, jako pacient a zákonný zástupce pacienta, vstupujete dobrovolně a
s plnou zodpovědností za tento krok. Klinický logoped zaručuje, že plně respektuje a dodržuje výše uvedená obecná pravidla.

Pacient souhlasí s poskytováním informací jiným zdravotnickým a školským zařízením, které jsou ve vztahu k pacientovi a kdy je vzájemná informovanost k jeho prospěchu.

Klinický logoped je oprávněn využívat a vyžadovat další odborná vyšetření a informace, které mohou ovlivnit terapii.

O klinickém obraze pacienta může klinický logoped mluvit se svým supervizorem a kolegy, ale přísně dodržuje zachování anonymity pacienta.

Pacient souhlasí s možnou přítomností stážistů, kteří se připravují na povolání klinického logopeda. Stážisté mohou nahlédnout do zdravotnické dokumentace. Po vzájemné dohodě všech zúčastněných stran může stážista vést terapii pod supervizí klinického logopeda.
Během péče může dojít ke změně kontraktu – například klinický logoped zjistí, že pacient přesahuje rámec jeho kompetence nebo pacientovi/zákonnému zástupci nebude styl práce vyhovovat, v tom případě je možné ukončit spolupráci po vzájemné dohodě. Dle možností a potřeby klinický logoped nabídne kontakty na jiné odborníky.

Edukace zákonného zástupce probíhá po každém setkání. Pacient/zákonný zástupce má právo ukončit docházení na logopedii kdykoliv na vlastní zodpovědnost, je vhodné o této situaci klinického logopeda informovat.
Z dohodnutého termínu je vhodné se omluvit alespoň 24 hodin předem. V případě nemoci či omluvy klinický logoped zajistí náhradní termín po vzájemné dohodě.

Nezletilý pacient je vždy doprovázen zákonným zástupcem, který je přítomen při terapii. Pokud je přítomnost zákonného zástupce při terapii v některých případech či situacích v zájmu klienta méně vhodná, po vzájemné dohodě a souhlasu, zákonný zástupce počká v čekárně. V případě, že na terapii dovede nezletilého klienta někdo jiný, ač rodinný příslušník, musí dotyčný mít písemný souhlas zákonného zástupce. Při příchodu zákonného zástupce nebo pověřené osoby již není klinický logoped zodpovědný za pacienta.

Délka a frekvence terapeutického setkávání se odvíjí od diagnózy a individuálních potřeb pacienta. V ojedinělých případech se může probíhající terapie prodloužit, pacient objednaný na daný čas však nebude čekat v čekárně déle než 15 minut.

Je zakázáno pořizovat obrazové či zvukové záznamy z průběhu logopedické péče či terapie bez vědomí klinického logopeda.

Telefon a e-mail výhradně používá klinický logoped pro organizační záležitosti (omluvy, objednání). Terapie nebo konzultace těmito prostředky není možná. Při práci nelze zvednout telefon, doporučují se raději SMS nebo e-mail.

S pacienty a zákonnými zástupci se neschází klinický logoped na jiných místech, pokud nejde o terapeutickou intervenci. V případě náhodného potkání mimo terapeutickou místnost půjde pouze o obecně zdvořilý kontakt.

Pokud je pacient agresivní a dojde k poškození materiálních věcí je pacient nebo jeho zákonný zástupce povinen materiální škody uhradit.

Ve zdravotnickém zařízení nejsou služby klinické logopedie hrazeny ze zdravotního pojištění. Za poskytnutou logopedickou péči můžete platit v hotovosti nebo platebním příkazem přímo v ambulanci viz přehled poplatků za služby ambulance.

Ceník je dostupný v ambulanci a na webových stránkách.

Klient je povinen dodržovat v celém objektu zdravotnického zařízení Makovského nám. 3147/2, Brno pravidla protipožární ochrany a ochrany zdraví a majetku.

Ukončení poskytování zdravotních služeb:

Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb klientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních klientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem ambulance (neuhrazení platby za terapii, opakované neomluvené absence. V případě dvou neomluvených terapií bude klient vyřazen z evidence.

Klinický logoped má právo odmítnout nebo ukončit péči o klienta, jestliže požadavky klienta odporují odbornému profesnímu přesvědčení zdravotníka/klinického logopeda.

Klient svým podpisem v kontaktním formuláři ztvrzuje souhlas se zpracováním a uchováním poskytnutých osobních a citlivých údajů dle ust. §5, odst. 5 a ust. 9 zákona č. 101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů, v platném znění zákona, po dobu vymezenou příslušnými předpisy pro archivaci dat. (tzv. GDPR)

 

Vnitřní řád je platný od 1. 7. 2023.